2011-06-27

La Mortuacienne - Limonade i solen

Försommaren börjar gå mot högsommar och solen värmer plötsligt mer än vad man tror är möjligt. En stilla färd längs småvägar förvandlas till ett törstande äventyr på jakt efter en svalkande dryck och något att äta. Korvgryta är det inte tal om nu. Här ska halsas socker och is och möjligtvis ätas lite kolhydrater. Som tur är skiner solen starkt redan innan siestan så boulangeriet har inte stängt. "I" springer iväg och handlar och efter en stund rullar vi vidare. Jag ser inte vad som är i påsarna men hör på den lillas smackande ljud där bak att ostpajen var det i alla fall inget fel på. När vi trängt tillräckligt långt in i Provence-Alpes-Côte d'Azur stannar vi helt sonika vid vägen och dukar upp för lunch. Mistralen ger en förvånansvärt mild och svalkande bris och utsikten är fantastisk. Det doftar solvarm jord, timjan och Jasmin.

Mistralen får god fart i dalgångarna. 

Lunchbordet dukas snabbt med porslin och duk. Svenskt kaffe tillverkas (vissa i sällskapet har en dålig relation till utländskt kaffe) och så åker förstås de där påsarna från bageriet fram. Et voila, lunch!

Det grämer mig att jag inte var med in på bageriet, för nu vet jag inte vad bröden kallas.

Två sorters bröd trollas fram. Jaha, tänker jag. Ingen ostpaj till mig? Men då jag bryter brödet inser jag att jag förhastat mig. De långsmala och lite degiga ljusa bröden har en fyllning. I det ena är sardeller och mörka oliver inbakade. Underbar smak av fisk och lite oliv. Sältan är inte obehaglig utan snarare välbehövlig i värmen. Dock så ökar törsten avsevärt! Det är just i det ögonblicket som Limonaden åker fram. Fantastisk flaska tänker jag, men är det verkligen gott? Jodå! Det är det, väldigt gott. Kall, sprudlande och söt men sur på en gång och med en ljuvlig citronsmak ger limonaden precis den lindring som jag behöver. Tyvärr är vi tre och en halv som ska dela på en flaska så de få droppar som tillhandahålls känns guld värda! Nu upptäcker jag även det andra brödet. Till ytan likt det förra men innehåller getost! Rund och söt smak och nästan lite dessertaktigt passar det perfekt till kaffet.

En fantastisk måltid, vid en väg, någonstans i Frankrike.


2 kommentarer: