2012-01-07

Dagens kap!


Tillbaka i stan efter julhelgerna tog jag en tur till Hötorgshallen för att acklimatisera mig lite. Jag kom fram strax innan stängning och gick ner till La Gazelle för att plocka hem ett kilo lammfärs. Oturligt nog var färsen slut men de fantastiska charkuteristerna kunde tydligen inte bara säga tyvärr utan tog fram en av lammstekarna och benade helt enkelt ur den och malde ner köttet. Det blev lite mer än jag tänkt, men vem bryr sig, jag fick färsk färs på kvalitétskött. Då jag betalat föll ögonen på benresterna från steken. Det var en hel del kött kvar och jag tänkte på den fond jag gjorde förra veckan och kunde inte låta bli att fråga vad de ville ha även för benen. 25 kronor blev svaret och jag kunde inte låta bli att jubla inombords, självklart köpte jag dem. Därmed var jag ägare till 1,2 kg färsk lammfärs och lika mycket märgfyllda och dessutom avsågade ben, till halva priset mot vad jag skulle ha fått ge för köttet i obearbetat skick. BRA service från La Gazelle och givetvis en god affär även för dem!

Färsen blev till paj och benen står i skrivande stund och puttrar i gjutjärn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar