2012-01-07

Kajsa Warg - för de matmässigt färgblinda

På väg hem från Hötorget slank jag in och tinade upp mig hos Kajsa Warg, ni vet den där matbutiken på St:Eriksplan som har samma varor som Hemköp men lägger lite mer tid på upplägg och atmosfär. Klassisk musik i högtalarna och små söta burkar i höga hyllor. Jag har aldrig förstått poängen med butiken men inte heller brytt mig särskilt. Det är ju fantastiskt att de finns och skapar matglädje hos stadens management konsulter och reklamare. Idag kunde jag dock inte låta bli att se rött. Färska räkor är i säsong och finns till billigt pris i hela landet. Jag köpte själv för 200 kronor kilot i Östersund till nyår. På Hötorget gick de idag för under 200 kronor kilot (från Smögen). 

Melanders fisk Hötorgshallen


Därför blev jag både förvånad och lite ledsen när jag såg Kajsa Wargs portionsförpackade och onödigt dyra räkor (285 kronor kilot). Det är inte bara sorgligt och matkulturell misshandel att sälja skaldjur på det sättet. Det är rent löjligt och märkligt, särskilt om man som Kajsa Warg, vill vara lite mer än en vanlig matbutik. Att sälja på folk sådana produkter visar bara att man skrattar åt sina kunder, som inte vet bättre. Dåligt!

Kajsa Warg St:Eriksplan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar