2012-01-03

Soppa på ben



För ett par dagar sedan fick jag en fantastisk lammstek i famnen. Då jag ville späcka och knyta ihop köttet tog jag ur benen. Dessa var både stora och fyllda av inbjudande märg så jag kunde inte kasta dem utan kokade en fin buljong på dem istället. Efter en tur genom silen var den färdiga fonden ett under av fadd kofta, perfekt att frysa in och ha i lämplig soppa vid senare tillfälle.

I går kom norskättade släktingar med rötterna i Trönderlag på besök och vad kan då vara bättre att servera än en kålsoppa? "Sådd" kallar min mor rätten och jag har själv ätit den ett antal gånger hos släktingar i Norge. Lammfonden åkte med andra ord fram och kokades upp, sen slängde jag i potatis, morot, palsternacka, vitlök och ett halvt vitkålshuvud. Jag tillsatte även en halv liter vatten och lite grönsaksbuljong för att mildra smaken av kofta. Grytan fick sjuda i en halvtimma på låg värme innan den var klar. Resultatet blev en underbar kålsoppa med smak av lamm. Garnerad med persilja blev det en härlig vinterrätt. Givetvis kan man laga den från grunden med lammkött i, men jag tyckte att det blev en "renare" och mer överskådlig rätt utan köttstycken i, men med en distinkt smak av djuret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar