2011-12-30

Pulled Pork


Pulled Pork är en barbecue rätt med rötter i den amerikanska mellanvästern och kan med råge konkurrera med det mer klassiska långkoket chili både i smak och tidsuttag. Rätten är väldigt enkel att tillaga, kräver få ingredienser och kan med fördel glömmas bort i ett par sex timmar i ugn. 

Första gången jag blev bjuden på Pulled Pork var hos min far och jag tror att han då använde ett annat namn på rätten. Därför insåg jag inte förrän jag i höstas provade på receptet i M's experimentkök att jag ätit detta förut. Efter lite research vet jag dock att det finns såväl en Italiensk som Fransk och Spansk variation på rätten, givetvis då med andra benämningar och variationer i kryddning. Den amerikanska benämningen kommer sig av det sista steget i anrättningen där man helt enkelt drar sönder grisen med en gaffel...pulled pork!


Serveras med fördel till ett plockbord av småtillbehör som guacamole, hackad rödlök, gräddfil, tomatsalsa, krispiga salladsblad och tortilla bröd. Då rätten är ganska stark i smaken föredrar jag öl till, amerikansk såklart och då gärna den mer humlade varianten. 

Recept: Tillagas i lergryta (eller Schlementopf som den så härligt heter på tyska) eller gjutjärnsgryta.

1 kg fläskkarré
BBQ-sås
1 stor gul lök
4 klyftor vitlök
1 dl ketchup
1 msk chipotlepasta
1 dl vatten
1 msk farinsocker
1/2 tsk +1 nypa mald koriander
1 msk + 1 tsk mald spiskummin
1 tsk smoked chipotle pulver
(1 msk bourbon eller annan trevlig smakrik sprit)

Sätt ugnen på 120 grader
Rör ihop såsen, täck köttet, häll överskottet i botten på grytan.
Täck köttet med den tunt skivade löken och vitlöken.
In i ugnen i 1 timme, därefter peta ner löken i såsen.
Efter ca 3 timmar, vänd på köttet.
Efter 6-7 timmar, ta två gafflar och dra isär köttet och rör ihop med såsen.

Detta inlägg är det andra i en serie av inlägg som fallit mellan stolarna under den "strategiska timeouten"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar