2011-12-21

Kallskuret med gratäng



Julhelgen närmar sig med stormsteg. Adventsmys och glöggfester har i en månads tid avlöst varandra men själva startskottet för julen går först då "den förlorade sonen" återvänder från Afrikas djungel. Så skedde i går och för att fira honom bjöds det på sedvanlig middag i Stacksafe Residence. Temat för året var kallskuret. Rökt kött från Norrland trancherades av en Est för att serveras till en Skåning boende i Kenya.

Vi startade med en aptitretare bestående av någon form av potatisgratäng på knäckebröd av det hantverksmässiga hållet, vilket var så gott att allt tog slut innan jag ens tänkte tanken att ta fram kameran. Så här i efterhand kan jag bara frammana smaken av grädde och purjolök?! 

Själva huvudrätten presenterades som en "schlaktplatte" där olika sorters kött och fågel trängdes tillsammans med syrad gurka. Till detta serverades en rotfruktsgratäng som var den godaste jag ätit. På "platten" var det rökt hjortfilé, rökt renhjärta, rökt kycklingbröst och rökt kalkonkorv. Min absoluta favorit var renhjärtat, som med sin ganska torra men lena konsistens gjorde sig utmärkt till gratängen. Hemligheten bakom gratängen antar jag stavas smör och grädde, men framför allt tunt skivade rotfrukter. 

Till efterrätt serverades saffranskaka med champagne och de rätterna säljer sig själva utan vidare förklaring! 

Vad drack vi till det kallskurna då? Ja, hade jag vetat vilka fantastiska rätter som stod på bordet hade det inte tett sig hälften så långt till Regeringsgatan! Nu fick jag det tvivelaktiga nöjet att servera vin medelst trefingersgrepp. Nyårslöfte kanske?! 

Tack Stacksafearna! Ni håller fanan högt, som vanligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar