2011-12-12

Stone Old Guardian Belgo Barley och Imperial Black IPA

I lördags fick jag möjligheten att ropa Äntligen! två gånger utan att det hade någonting med den pågående nobelfesten att göra. 

Jag har ända sedan "M", min vapendragare i experimentköket, introducerade mig till amerikansk IPA fått höra att den bästa ölen kommer från Escondido (San Diego, Karlifonien) och då närmare bestämt från det kultförklarade bryggeriet Stone Brewery. Många, många gånger har jag stått och smuttat på en obskyr brygd och fått höra historien om Stone Ruination IPA, "orginalet" i djunglen av mikrobrygd öl från USA. Trots att olika former av IPA funnits på marknaden ända sedan Indien var en brittisk koloni är trenden ganska färsk i Sverige och utbudet har till ganska nyligen varit tämligen glest. Några av de första produkterna som kom till Sverige var öl från Sierra Nevada Brewery, all heder till dem, men mikrobryggeri kan det knappast kallas då man enligt uppgift producerar 10 ggr mer öl än exempelvis Carlsberg. De något mer småskaliga svenska bryggerierna har raskt hakat på trenden och man kan idag välja på ett stort antal mer eller mindre humlade bryggder i SB:s fasta sortiment. Jag har därför (med stigande frustration) lärt mig om hantverket och de olika stilarna i takt med att sortimentet utvidgats på Systembolaget eller på barer som Akkurat i Stockholm, men utan att få prova själva "riktmärket" som inte varit tillgängligt, ens för privatimport. Att min vän själv har varit på plats i Stone Brewery flera gånger har inte avhjälpt frustrationen nämnvärt, ska jag tillägga. En kombination av planekonomisk härdsmälta på Systembolagets strategiska inköpsavdelning och för svenska mått mätt dyra literpriser kan vara förklaringen till att just Stones produkter lyst med sin frånvaro, till nu!!! 

Det var med stor glädje som jag upptäckte att Great Brands AB, en ölimportör från Herrljunga (av alla ställen) nu tagit sig an uppgiften att introducera Stones produkter på den svenska marknaden. Men, då SB fyllt kvoten för IPA i det fasta sortimentet har de startat med att släppa ett par lite mer udda produkter i det tillfälliga sortimentet (och då bara i ett litet antal butiker). Ett smart drag, då Ruination mest troligt inte kvalar in i det fasta sortimentet på ett tag till förmån för produkter som exempelvis Sierra Nevada Torpedo. Ruination går dock att beställa som privatimport hos importören och skall gå att köpa på Bishops Arms inom kort. Hittills har Great Brands släppt tre produkter på Systembolaget: Stone Old Guardian Belgo Barley, Stone 15th Anniversary Escondidian Imperial Black IPA och Odd Stone Imperial Stout. I Februari lanseras Double Bastard Ale och Stone Vertical Epic Ale. 

Av de tre redan släppta produkterna finns det ett par flaskor kvar av Old Guardian och Odd stone, men Imperial Black är slutsåld, något jag själv fick erfara då jag snopet var för sent ute på Regeringsgatan. 

Därför var det med största nöje och nyfikenhet jag i lördags fick prova den tillsammans med Old Guardian:

Stone Old Guardian Belgo Barley


Old Guardian är ett så kallat Barley Wine (kornvin) med en alkoholhalt på hela 12%. Jag har inga problem med att förstå att det med fördel kan lagras. Det vore oerhört intressant att prova en per år i ett antal år frammåt för att se hur smaken förändras.

I glaset har ölen en närmast bärnstensröd färg och doftar sött och lite bittert på en gång. Humlen slår igenom direkt.

I munnen får jag direkt en väldigt koncentrerad sötma och en direkt smak av ljus sirap som sen övergår till en beskare och mer humlad eftersmak. Kolsyran är intensiv till en början men när den avtar, vilket sker ganska snabbt, så kommer en mer nyanserad smak fram och jag kan skönja en brödig smak av råg och kummin. Smaken ligger kvar väldigt länge i gommen och man blir ganska fort mättad på all sötma. Ett perfekt alternativ till källarlagrad ost från Jämtland.


Stone 15th Anniversary Escondidian Imperial Black IPA



Imperial Black IPA ger skäl för sitt namn redan då det hälls i glaset. Ett fullkomligt nattsvart mörker fyller kupan och skummet påminner om julmust. Alkoholhalten är "modesta" 10,8%.

Den inledande doften förvånar. Det är första gången jag provar en öl som doftar ladugård. 

Smaken är befriande besk, vilket kanske förstärks efter föregående bekantskap, och känns till en början mer som en porter än en IPA men efter ett tag kommer humlearomerna in och tar över. Fantastiskt gott och betydligt mer drickvänligt än Belgon.

Att grundarna av Stone är stolta över sina produkter går inte att ta miste på. Enligt M så har de fyllt öllistan på bryggeriets egen restaurang med mängder av konkurrerande produkter, vilket tyder på en stor portion av självsäkerhet och det känns på något sätt självklart att de valt att formge sina flaskor med etiketter som skriker attityd! 

Efter att ha provat dessa två produkter ser jag nu väldigt mycket fram emot att testa Ruination. Om den håller samma kvalitet som här får nog Sierra Nevada Torpedo snällt backa och inta en mer dämpad position i humlens förlovade värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar