2011-12-27

Slowfood på minuten



Ett minne jag alltid kommer att vårda ömt är det av en bakstuga som i mina yngre dagar ofta var slutstation för senhöstens jaktäventyr. Blöt, kall och hungrig var det en fröjd att slå sig ner vid den värmande elden. Med en välsignande tanke till bagerskan åt jag mig mätt på nybakat tunnbröd.


Att baka i en vedeldad ugn är ett hårt arbete som kräver lång förberedelse och nedärvd hantverksskicklighet. Jag har själv provat att baka såväl mjukt som hårt tunnbröd, ivrigt påhejad av fnittriga tanter i huckle, men aldrig riktigt lyckats med att få till en slät och lagom gräddad skiva. Det kräver så klart övning och jag kan idag ångra att jag inte bröt mot de då rådande könsrollerna och la mer tid vid bakbordet. Nu är tanterna borta och bakstugan inte längre tillgänglig. 


Därför är det med största lycka jag en gång om året får chansen att, om inte baka tunnbröd, så i alla fall hantera en bakugn. En god vän har en bakstuga i Jämtlands inland och bjuder varje år in till pizzabak som avslutning på julhelgen. 


Att elda varmt i en ugn (tar minst 12 timmar) bara för att grädda pizza känns oerhört lyxigt, särskilt då själva gräddningen knappt tar en minut. 


Om man har tillgång till goda tillbehör, vilket man ju har i Jämtland, så skapar den mest ovana pizzabagare med lätthet en fantastisk kreation och att med några tända ljus och ett par flaskor vin sitta i den uppvärmda bakstugan och i egen takt äta sig mätt, allt medan medan snön yr i midvinternatten, är en upplevelse som är svår att beskriva men som rekommenderas starkt!


Förberedelser: Elda varmt i god tid och använd björkved. Sätt vanlig pizzadeg, jag brukar ta fem delar vetemjöl på en del vatten, ett halvt paket jäst, en nypa salt och en matsked olivolja. Koka tomatsås på hackade tomater, salt, socker eller honung, svartpeppar och en liten pfefferoni för stärka. Tänk på att koka ur en hel del vätska innan användning. Förbered tillbehören: jag brukar använda skivade bifftomater eller körsbärstomater efter smak och form, chèvre, någon stark mögelost, västerbottenost, skivad gul lök, pfefferoni, kalamati oliver, lufttorkad skinka eller salami och färsk basilika eller rucola som garnering.

Tillagning: Kavla ut degen till en tunn rund skiva. Mjöla rikligt efter hand så att skivan inte sätter sig i bakbordet. Lägg degskivan på ugnsspaden och applicera ett tunt lager tomatsås. Sätt därefter ut tillbehören, med osten underst. 

Gräddning: Innan första pizzan, sopa rent hällen! Skjutsa in pizzan i mitten av ugnen och var beredd med ett litet träverktyg (ser ut som ett litet svärd och heter säkert något väldigt märkvärdigt) som du använder för att rotera pizzan då värmen är starkast längst in i ugnen. Efter ca en minut är den klar och är lätt att ta ut med ugnsspaden. 

Garnera med basilika eller rucola. Ät medan varm!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar