2011-12-21

Konsten att baka en kaka



I söndags var det 4:e advent vilket firades i all stillhet hemma. Till frukost fick jag nybakade pepparkakor och svärmors fantastiska saffranskaka. Jag ska inte ens ge mig in på att skriva ut receptet på kakan då framgångsfaktorn i baket nog snarare ligger i konditorns hantverksmässiga vana än i rymdmått och ugnstemperatur. Just bakverk är min akilleshäl och jag ska villigt erkänna att jag, min fabläs för allt som stavas socker och smör till trots, inte riktigt har den vana som krävs för att våga mig på avancerade bakverk. Med det i beaktande kan jag därför varmt rekommendera en äpplekaka som jag slängde ihop för ett par veckor sedan...helt enligt recept! Nåja, nästan...




Anders Öhmans "lyxiga äpplekaka" var lika lätt att tillverka som den var god att äta! Jag ska erkänna att jag dubblerade mängden mandelmassa och vit choklad till skalet och att jag hällde en skvätt whisky (Grants matlagningswhisky) ovanpå kakan innan gräddning. Men, det är en fantastisk känsla när man kavlat upp ärmarna och vågat sig på ett bakverk som enligt Öhman "ska smaka precis som på lyxrestaurang" och ser ut som om den hämtats från Bon Marché i Paris. Rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar